BLOGTEMPLATE

door J sep,2019Geen categorie0 Reacties

Dit artikel bedacht ik zojuist tijdens het mediteren. I know, precies niet de bedoeling van meditatie, maar toevallig wél een van de voordelen (zie #2 hieronder). Ik mediteer nu al 1,5 jaar iedere dag, enhet klinkt als een cliché, maar het is waar: het verhoogt je geluksgevoel. Mediteren zie ik als ‘mentale hygiëne‘, je doucht iedere dag, dus waarom niet ook je brein ontdoen van alle zooi?

Na zo’n 3 maanden merkte ik de eerste effecten al. Sneller dus dan het trainen van een sixpack.

“Het grootste levensgeluk ervaar ik in het omvormen van iets wat pijnlijk is, in iets moois. Dit boek is de mooiste cadeau wat ik mijn lichaam kon geven.”

#1) Het voelt goed iets te doen waar je je aan houdt
Iedere keer als na 20 minuten mijn timer gaat, denk ik steevast ‘yes!’. Niet alleen omdat ik blij ben dat het weer erop zit (ja, nog steeds), maar vooral ook omdat ik iedere keer weer trots op mezelf ben dat ik het maar weer mooi gedaan heb. En iedere dag even dat trotse gevoel hebben, daar vaart je geest wel bij.

#2) Ideeën en oplossingen borrelen onverwacht op
Het is de bedoeling dat je ‘nergens aan denkt’ als je mediteert. Maar het grappige is, dat juist als je geest zich concentreert op niks (of je ademhaling in dit geval), dat er dan ineens onverwachte inzichten naar boven komen. Op de achtergrond werkt je denkmachine namelijk door. Je slimme onderbewuste rekent 10.000 x sneller dan het bewuste. Zo kreeg ik tijdens de meditatie een keer een briljant idee voor een pitch. Maar, ga niet zitten wachten op die ingeving. Het werkt natuurlijk alleen als je er ook echt niet mee bezig bent.

#3) Ik val 45 minuten (!) sneller in slaap
Soms is creativiteit een vloek, ik heb een brein dat altijd aan staat. In bed creëer ik er dan ook lustig op los. Tel erbij op dat ik ook nog eens een piekeraar en controlfreak ben: drie slechte eigenschappen voor snel in slaap vallen. Na een half jaar meditatie echter begon ik makkelijker in te slapen. Significant van ongeveer 75 minuten naar zo’n 30 minuten. Het werd gewoon makkelijker stil in mijn hoofd. Focussen op mijn ademhaling is nu mijn redding in bed.

#4) Minder soapopera’s in mijn hoofd
Zoals gezegd, ik ben een controlfreak die snel beren op de weg ziet. Door iedere dag even te gaan zitten, dwing je jezelf je niet mee te laten slepen in allerlei gedachtegangen en scenario’s. Je ‘traint’ je hersens namelijk om bij dit moment te blijven. Wonderbaarlijk genoeg werkt dit door in die overige 23:40 uur van de dag: als er iets vervelends gebeurt, dan denk ik: ‘okee, vervelend, maar misschien loopt het anders af dan ik nu vrees. Laten we maar even afwachten en niet teveel fantaseren’. Conclusie: 9 van de 10 keer loopt het ook echt anders (beter) af dan ik dacht. Ik heb het bijgehouden in een schrift: dit quotum staat zwart op wit.

#5) Je geeft jezelf een ‘legaal’ rustmoment in de dag
Als ik ga zitten, dan gaat er gemiddeld dit door mijn hoofd: “Hoe reageer ik op dat rare bericht de buurman?”, “Wat moet ik halen bij de AH?”,”Wat voor cadeautje zal ik Z kopen?” enz, enz.
Problemen oplossen, plannen, organiseren, to-dolijstjes afwerken: juist door al die moetjes, voelt mediteren ook als zo’n moetje op de to-do-lijst. Ik ben het anders gaan zien: ik zie het nu als een moment waarin ik legaal, dus geoorloofd, mijn brein 20 minuten pauze mag geven. En god zeg, wat voelt dat lekker. Als het me echt niet lukt, omdat ik het probleem WEL. ECHT. NU. MOET. oplossen, dan weet ik dat ik het enige échte rustmoment van die dag van tafel veeg. Maak die keuze bewust.

#6) Ik hecht minder aan emoties, spullen en gedachten
Ik was een tijd werkloos, mijn spaargeld slonk met de week, mijn rug en energie liet me vaak in de steek, maar gek genoeg functioneerde ik nog prima en voelde ik mij vrij behoorlijk gelukkig. Toeval? Mijn stemming hangt tegenwoordig minder af van de context: geld, werk, andermans mening of wat er wel (of juist niet) gebeurt. Het is zoals het is, en het enige wat telt is hoe ik NU met het probleem omga, niet hoe ik STRAKS het (nog niet bestaande) probleem ga oplossen. Ik geloof dat ik nu pas de essentie van het boek ‘De Kracht van het Nu’ snap.

#7) Van 379 dingen tegelijk, naar 1 ding tegelijk
Zag je me vroeger aan het werk, dan zag je een multi-tasker. Op de een of andere manier lukt me dat niet meer. Ik wil eerst A afmaken, voor ik naar B ga. Dat is nieuw voor me. Maar het is een stuk efficiënter en productiever. Ook 379 dingen op een dag doen lukt me niet meer. Het lijkt wel of mijn brein een noodstop op mijn planningscapaciteit heeft gezet. Heel goed, want te veel plannen komt bij mij voort uit onzekerheid; bang dat ik te weinig doe (voor de buitenwereld of voor mezelf). En mediteren reduceert angst (zie voordeel #8).

#8) Ik ervaar minder heftige pieken – zowel positief als negatief
Van nature ben ik erg gevoelig voor kicks en highs, maar daardoor voel ik alles ook veel intenser. Mediteren heeft me meer ‘uitgemiddeld’. De extreme kantjes zijn er vanaf. Ik ben misschien minder impulsief en hyperenthousiast, maar ook minder onzeker (lees: angstig). Het is stiller in mij geworden, ik voel me een stuk rustiger en stabieler; ik zou bijna durven zeggen: een stuk gelukkiger.

Zo, en dan nu een Bavaria.

Op zoek naar mijn zakelijke website voor toegepaste creativiteit en workshops? Bekijk het  aanbod op www.decreatievewerkvloer.nl